analysera hur naturens egna processer och människors verksamheter formar och förändrar livsmiljöer i olika delar av världen, utforska och analysera samspel mellan människa, samhälle och natur i olika delar av världen,
LGR-11 Geografi Headlines 4-6
Livsmiljöer
Livsmiljöer
Jordens naturresurser, till exempel vatten, odlingsmark, skogar och fossila bränslen. Var på jorden olika resurser finns och vad de används till. Vattnets betydelse, dess fördelning och kretslopp.
Kunskapskrav
Eleven har grundläggande kunskaper om natur och kulturlandskap och visar det genom att föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om processer som formar och förändra jordytan, samt vilka konsekvenser det kan få för människor och natur.
I resonemang om processer som formar och förändrar jordytan beskriver eleven enkla samband mellan natur och kulturlandskap, naturresurser och hur befolkningen är fördelad.
JORDENS NATURRESURSER: Energikällor
Start
Vad menas med förnybara och icke förnybara energikällor?
Gå till länk och läs om begreppen. Gör sedan en lista på vilka energikällor som är förnybara och vilka som är icke förnybara.
förnybara – icke förnybara
Arbetspass
I det här programmet (16:09 min) tittar vi närmare på de energikällor vi har på jorden. Vi får även lära oss om de fördelar och nackdelar som finns med olika energikällor.
Naturresurser – Energikällor
Programmet (10:07 min) visar hur man gör idag för att hitta nya oljekällor, hur man gör för att få upp oljan, samt vad det finns för olika typer av oljor. Vi lär oss också om hur mineraloljan bearbetas genom destillering för att kunna användas av oss som t.ex. bränsle och råvara inom den kemiska industrin.
Vi lär oss om: Olja
Övningsuppgifter olja
Avslut
Gå till länk och se ytterligare en film (13:59 min) om energikällor.
Gör en tabell och sätt upp fördelar respektive nackdelar för de olika energikällorna.
Sammanfattning
Fördjupning
Försvara jordens framtid.
Gå till länk och spela spelet Planeträddarna. Be din lärare gå igenom anvisningarna först.