formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,
LGR-11 Svenska Headlines 4-6
Läsa och skriva Tala, lyssna och samtala Språkbruk
Läsa och skriva
Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
Tala, lyssna och samtala
Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från vardag och skola. Stödord, bilder och digitala medier som hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.
Språkbruk
Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Kunskapskrav
De berättande texter eleven skriver innehåller enkla gestaltande beskrivningar och enkel handling.
Elevens sammanställningar av information innehåller enkla beskrivningar, egna formuleringar och viss användning av ämnesspecifika ord och begrepp.
Genom att kombinera text med olika estetiska uttryck så att de samspelar på ett i huvudsak fungerande sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap.
Eleven kan samtala om bekanta ämnen genom att ställa frågor och framföra egna åsikter på ett sätt som till viss del upprätthåller samtalet.
Skapa en karaktär
Start
Hur gör man en person intressant att läsa om? En huvudperson ska följa genom en hel berättelse och behöver bli välkänd för både den som skriver och läser. I det här arbetspasset ska du få träna att skapa en karaktär med alla dess egenskaper, både bra och dåliga. I länken bredvid hittar du en mall för att skapa en karaktär. Skriv ut mallen och fyll i eller skriv av i din skrivbok.
Karaktärsplan
Arbetspass
Nu är det dags att sätta din karaktär i en situation. Hur din karaktär är innerst inne kommer att påverka händelseförloppet. I länken bredvid hittar du förslag på uppkomna situationer. Skriv om varje händelse på ett sätt så att ”din person” reagerar utifrån karaktärsplanen.
Situationer
Avslut
Skriv rent den text du blev mest nöjd med från arbetspasset innan. Du kan skriva direkt i dokumentet bredvid och skicka till din lärare.