Musik åk 4-6

Hur smakar musiken ?

Start

Vad menas med klassisk musik egentligen?
Gå tillsammans igenom artikeln i länken bredvid och försök definiera begreppet.

Arbetspass

Gå till länk och läs artikeln från DN. Diskutera sedan i klassen och försök spalta upp vad ni tycker är bra/dåligt både inom klassisk musik och popmusik.

Lyssna på musikstycket (ca 12 min) som är från den
4:e satsen ur den tjeckiske tonsättaren Dvoraks 9:e symfoni ”Nya världen”.

Gå till länk och se ett avsnitt från musikprogrammet ”Drop in” där popgruppen The Beatles deltar (ca 10 min)

Spalta upp era intryck från det ni nyss lyssnat på. Gör på samma sätt som i den förra uppgiften och jämför/spalta upp.

Gå till länk och ta reda på mer om The Beatles. Varför påstår man att de betytt så mycket för popmusikens utveckling?

Välj en låt från deras näst sista album ”Abbey Road”. Jämför sound och instrument med klippet från ”Drop in”. Märks det någon skillnad och på vilket vis?

Gå till länk och läs om klassicismen. Vilka är de mest framträdande tonsättarna från denna tid?

Gå till länk. Följ med i Beethovens berömda femte symfoni med hjälp av ett grafiskt partitur.

Då var det dags att blanda!
Upplev hur Beethoven rockar i filmklippet.

Avslut

Gå till länk. Se på filmklippet (8 min) och diskutera därefter i klassen om er egen musiksmak har förändrats

Extra

Gå till länk. Se en humoristisk tolkning av hur det kan gå när musiksmaken skiljer sig mellan olika generationer. ”Musikens makt” från 5 minuter in i programmet till ca 15 minuter

Du beställer demonstration eller lägger order på Fridtjuv genom att kontakta oss:
Försäljningschef
susanna.lundgren@fridtjuv.se
0730-77 31 54
Redaktionschef
susanne.jonsson@fridtjuv.se
0737-22 78 25