Aktuellt just nu, Idrott och hälsa åk 7-9

Jogging

Start

Titta på filmerna om löpteknik och styrkeövningar.

Du ska under en månad förbättra din kondition genom att jogga.
Du ska redovisa detta genom att föra en träningsdagbok som du sedan analyserar och reflekterar utifrån.
Börja med att följa instruktionerna i protokollet som du hittar via länken. Skriv ut och notera dina värden. Ge en kopia till din lärare.

Arbetspass

Upprätta en gratis online träningsdagbok hos Shapelink.

Upprätta ett mål för din månad. Vad vill du uppnå? Lägg sedan upp en plan för hur mycket och ofta du ska jogga under den närmsta månaden.
Maila en kopia på planen till din lärare.

Vid varje tillfälle du motionerar (även annan motion än jogging) ska du föra in detta i din träningsdagbok. Du ska föra in: Sträcka, tid och hur du upplevde passet.

Avslut

Dags att summera din konditionsträning. Ta fram din plan du gjorde för en månad sedan och studera din träningsdagbok. ta om samma värden som du tog i början av arbetsområdet och jämför de gamla med de nya. Skriv ut ett nytt exemplar av ”konditionsprotokoll” och fyll i på samma sätt som du gjorde i början av arbetsområdet.

Avluta arbetet med jogging genom att skriva en reflekterande text utifrån din träningsdagbok och dina konditionsprotokoll.
Lämna in din text till din lärare.

Skriv ut en kopia av din träningsdagbok för den aktuella perioden och ge denna till din lärare.

Du beställer demonstration eller lägger order på Fridtjuv genom att kontakta oss:
Försäljningschef
susanna.lundgren@fridtjuv.se
0730-77 31 54
Redaktionschef
susanne.jonsson@fridtjuv.se
0737-22 78 25